سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] اگر خداوند از نافرمانى خود بیم نمى‏داد ، واجب بود بشکرانه نعمت‏هایش نافرمانى نشود . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 98 آبان 22 , ساعت 11:38 صبح

انسانهای زیادی هستند که کرایه یا اجاره خودرو را کاری ساده دانسته و در مواقعی مانند سفرهای تفریحی یا کاری به صورت تنها یا با همراهی دیگران اقدام ه کرایه خودرو می کنند. گاهی اوقات که خودرو شخصی در تعمیرگاه است هم اجاره ماشین گزینه ای مناسب محسوب می شود. البته برخی هم نظر مثبتی به این قضیه ندارند و آن را کاری پر ریسک می دانند.

مسافرت های بلند مدت تعطیلات که فرا می‌رسد، بازار اجاره ماشین و کرایه خودرو بدون راننده تهران داغ تر می شود و جنب و جوش دیگری میان مردم دیده می‌شود. در میان علایق مردم برای مسافرت بعضی‌ها هواپیما را ترجیح می‌دهند، عده‌ای بلیت قطار رزرو می‌کنند، بعضی‌ها با اتوبوس می‌روند و بعضی‌ها هم دوست دارند یک خودرو راحت و با ایمنی بالا رنت کنند وبعضی ها با اتومبیل خودشان به سفر بروند. انتخاب اینکه بهترین راه برای یک مسافرت آسوده کدام است به عهده شماست.اگر تصمیم دارید با هواپیما سفر کنید پیشنهاد ما این است که می توانید زمانی که به تهران رسیدید یک خودرو اجاره ای از نماینده ما در فرودگاه مهر آباد تحویل گرفته و به گشت و گذار و تور های داخلی در شهر تهران بپردازید.

اجاره ماشین به آن دسته خدماتی تبدیل شده است که روز به روز به تعداد استفاده کنندگان از آن اقزوده می شود؛ چرا که اجاره ماشین می‌تواند به افراد در جنبه‌های گوناگون فواید و مزایای قابل توجه ای داشته باشند. به این ترتیب زمانی که در خواست اجاره خودرو می‌کنید و به شرکت ارائه دهنده این نوع خدمات مراجعه می‌کنید باید بدانید پس از کرایه اتومبیل و یا پیش از آن باید احتمالاتی را در نظر بگیرید. اجاره خودرو در نگاه افراد مختلف متفاوت است از نظر حقوقی اجاره ماشین یعنی؛ مالکیت یک یا چند خودرو به صورت موقت و از دیدگاه عموم مردم به دریافت ماشین به صورت موقت گفته می‌شود. اجاره خودرو طی مراحلی انجام می‌گیرد و می‌تواند نقاط قوت زیادی به همراه داشته باشد. با ما همراه باشید تا به مزایا و معایب آن بپردازیم.

مشکلات اجاره خودرو یکی از معضل های مهم در زمینه اجاره و رنت خودرو است. از قرار داد شرکت ها گرفته شده تا بیمه و پرداخت خسارت تصادف، جزو مشکلات مهم رنت خودرو می باشد. در این مقاله ما به همه موارد و مشکلات اجاره خودرو اشاره کرده ایم و راه حل هایی را به شما ارائه داده ایم که در هنگام اجاره خودرو

 

به احتمال زیاد شما بارها این جمله را شنیده و یا گفته اید. من اگر تا آخر عمر هم کار کنم نمی توانم یک خودرو خوب بگیرم.

باید گفت که با شرایط کنونی خرید خودرو لوکس از پس هر کسی بر نمی آید. شاید بعضی از افراد هرچقدر هم که تلاش کنند نمی توانند خودرویی چند صد میلیونی بخرند.

راه حلی که مورد توجه و استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته و می توان در نظر گرفت اجاره خودرو است.

مشکلات اجاره خودرو

متاسفانه در زمینه کرایه ماشین مواردی و مشکلاتی وجود دارد که از طرف شرکت های اجاره خودرو سر می زند. به همین دلیل اگر برای سفرهای خارج از شهر و یا سفرهای کاری خود نیاز به خودرو دارید، باید کاملا به نکات و موارد ذکر شده در قرار داد بین خود و شرکت آشنایی کامل داشته باشید.

در ادامه مقاله به بررسی مشکلاتی که در اجاره ماشین ممکن است با آن روبه رو شوید و باعث دردسر شما شود خواهیم پرداخت.

معایب اجاره ماشین

اجاره ماشین ممکن است مشکلاتی هم داشته باشد. قبل از اقدام به این کار اطمینان یابید که ارزش این را دارد و باعث هدر رفتن پول و وقت و انرژی شما نخواهد شد.

اینجا به برخی از این معایب اشاره شده است:

 

تنوع کم از خودروهای موجود:

بسیاری از آژانس های اجاره ماشین، گزینه های محدودی دارند که مشتریان را در محدودیت قرار می دهد. این محدودیت شامل تعداد خودروهای آزاد و قابل کرایه و نیز محدودیت در مدل ها است.

 

قیمت و هزینه:

اجاره کردن خودرو با اینکه لذت بخش و راحت است ولی باعث افزایش هزینه های سفر می شود. این مورد بسیار اهمیت دارد.

 

خطرات احتمالی:

خودروی اجاره شده در حقیقت دست شما امانت است و در صورت بروز تصادف مسئول آن شما بوده اید. پس بهتر است هنگام قرارداد بستن از وجود و اعتبار بیمه نامه اطمینان حاصل کنید.

مشکلات فنی خودرو از جمله دغدغه هایی است که امکان دارد در زمان اجاره خودرو ذهن افراد را به خود مشغول نماید. استرس و نگرانی در مورد این موضوع شاید یکی از مشکلات مهم در زمینه اجاره خودرو باشد.

 

بسیاری از خودروهای اجاره ای هستند، که به دلیل تصادف خسارت و آسیب های زیادی را به خود دیده اند. همین مورد باعث نگرانی تعداد زیادی از مشتریان اجاره خودرو شده است . چرا که این خودروها دیگر کیفیت اولیه خود را نداشته.

تحویل ندادن به موقع خودرو بیشترین شکایت مشتریان موسسات اجاره ماشین را تشکیل می دهد. مشتریان اجاره خودرو که موعد تحویل خودرو آن‌ها به تاخیر افتاده است با مراجعه به شرکت معمولا با این پاسخ مواجه می‌شوند که زمان تحویل مشخص نیست. در نهایت به آن‌ها وعده تحویل خودرو در ساعات دیگر و روزهای آینده را می دهند.

تحویل به موقع خودرو، جزء تکالیف شرکت های خودرو می باشد. لازم است شرکت‌های اجاره ماشین با در نظر گرفتن راهکار‌های عبور از این مشکل، زمان تحویل خودرو را برای مشتریان خود مشخص کنند.

یکی از مشکلات اجاره خودرو با راننده، راننده ای است که شرکت های اجاره خودرو برای خدمات رسانی به مشتریان خود در نظر می گیرند. رانندگان شرکت های اجاره خودرو باید افرادی مجرب و آشنا با امور ترانسفر باشند. اما در بیشتر موارد مشاهده شده که افرادی در این زمینه کار می کنند که حتی زبان انگلیسی بلد نبوده و با تشریفات نیز آشنایی ندارند.

داشتن بیمه برای خودروهای اجاره ای یک سر سود و یک سر ضرر می باشد. چرا که اگر با خودرو اجاره ای تصادف کنید طبق قرار داد تمام شرکت های اجاره خودرو شما باید هزینه خسارت را پرداخت کنید.

مشکل این جاست که ممکن است خسارت پیش آمده گاهی واقعا یک خسارت بزرگ باشد. چرا که اگر شما یک خودرو گران قیمت مانند بنز را رنت کرده باشید باید خسارتی به مبلغ 10میلیون تومان تا 50 میلیون تومان بپردازید. این یک ریسک بزرگ است.

مزیت های اجاره خودرو

عدم از دست دادن هزینه های استهلاک

مزیت بزرگ استفاده از کرایه ماشین در مقایسه با داشتن ماشین شخصی خود، در هنگام اجاره ماشین ،

این است که هزینه های استهلاک کاهش نمی یابد.

مصرف کنندگان نه تنها از استفاده کامل از انواع خودروها

یا مدل خودروهایی که کرایه ماشین با راننده ارائه می دهد بهره مند می شوند،

بلکه راننده در هنگام رانندگی خودرو نگرانی در مورد خرابی وسیله نقلیه نخواهد داشت.

هنگامی که قرارداد اجاره ماشین به پایان رسد ، مسئولیت مالی شخص اجاره کننده خودرو تمام شده است

(فرض بر این است که هیچ حادثه ای در طول زمان اجاره ماشین رخ ندهد).

در بسیاری از موارد، هنگامی که مصرف کننده خودرو مسافت های طولانی رانندگی کند،

یک ماشین جدید بیش از 30 درصد از ارزش کلی خود را از دست خواهد داد.

اجاره ماشین مزایای متعددی را دارا می باشد که برخی از آنها در پایین لیست شده اند:

 

اجاره ماشین های سنگین:

گاهی اجاره ماشین های بزرگ برای رفتن به سفری تفریحی با تمام اعضای خانواده بسیار کاربردی و سرگرم کننده می باشد. در حقیقت برخی آژانس های اجاره خودرو لوکس ، خودروهای سنگین با ظرفیت بالا برای تحقق بخشیدن به این اهداف را عرضه می کنند.

 

گزینه ای عالی برای تعطیلات:

اگر به هنگام سفر های تفریحی از خودروی شخصی خود استفاده کنید هزینه های مربوط به استهلاک زیادی برای آن در دراز مدت پرداخت کنید و به منظور اجتناب از پرداخت این دست هزینه ها استفاده از این گزینه به هنگام رفتن به سفرهای تجاری یا تفریحی به شدت توصیه می شود.

 

سرویس کیفیت:

فارغ از اینکه با خودروی اجاره ای خود به کجا سفر می کنید اگر در هر زمان در حین دوره اجاره ماشین, خودرو شما خراب شود به راحتی و بدون پرداخت هزینه ای اضافه می توانید آن را تعویض کنید. این یکی از بزرگترین مزایای آنها در سفرهای طولانی به حساب می آید.

 

شما محدود به مکان خاصی نخواهید بود:

شما محدود به هتل، تفرجگاه یا محدوده پیاده روی اطراف آن نخواهید بود و می توانید با خودروی اجاره ای خود به هر جایی که می خواهید بروید.

 

نیازی به تکیه و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ندارید:

زمانیکه از ماشین های اجاره ای استفاده می کنید نیازی ندارید که دیگر منتظر وسایل حمل و نقل عمومی باشید و برنامه روزانه خود را بر اساس برنامه ریزی آنها تنظیم کنید.

سخن آخر : 

باتوجه به مزایا و معایب گفته شده در متن بالا میتوان گفت در صورتی که موسسه معتبری را برای اجاره خودرو انتخاب کنیم میتوانیم از دغدغه کمتری در هنگام استفاده از خودرو داشته باشیم و از مسافرت خود به همراه خانواده و دوستان لذت ببریم.

 

 


سه شنبه 98 آبان 14 , ساعت 11:3 صبح

کرایه خودرو چیست و شرایط اجاره در ایران چگونه است؟

اجاره خودرو

 

اجاره خودرو، کرایه خودرو و یا اجاره ماشین بدون راننده، کمپانی است که اجاره خودرو برای مدت کوتاه و یا بلند را بر عهده گرفته و با داشتن تعدادی خودرو با مقاصد مشخص همچون ترانسفر فرودگاهی، ترانسفر هتل، امور اجلاسی، تشریفات و مراسم خاص همانند عروسی فعالیت می‌کند.

 

 مشتریان این گونه شرکت‌ها اغلب افرادی هستند که یا خودروهایشان آسیب دیده و در تعمیرگاه می‌باشد، یا کسانی که برای مدتی به مسافرت آمده‌اند، یا کسانی که به طور موقت و برای مقاصد خاص به اتومبیل نیاز دارند و یا در نهایت افرادی که توانایی خرید اتومبیل در یک برهه زمانی خاص را نداشته و ترجیح می‌دهند از شرکت‌های اجاره خودرو، خودرو کرایه کنند. آژانس‌های کرایه ماشین نیز ممکن است برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان خود انواع وسایل نقلیه شامل اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون، کامیونت و حتی موتورسیکلت را نیز برای اجاره عرضه کنند. در کنار اجاره وسایل نقلیه معمولا شرکت‌های کرایه خودرو وسایل جانبی شامل بیمه، ردیاب، سیستم‌های ناوبری، وسایل سرگرمی کودکان و یا حتی گوشی و سیم‌کارت برای مسافران را نیز در اختیار آنها قرار می‌دهند.

اجاره خودرو چیست؟

اجاره ی خودرو به فهوم دادن خودرو به شخصی غیر از مالک برای انجام کارهای شخصی با خودرو است. اغلب این واگذاری ها چند روزه یا چند هفته یا ماه است. به ازای دادن خودرو معمولا از فرد اجاره گیرنده مدارکی تهیه می شود.

 

ضمانتهای مورد نیاز معمول در اجاره ماشین

1- کارت ملی معتبر

 

2- چک یا سفته به قیمت روز خودرو

 

3- ودیعه نقدی که مبلغ آن با توجه به زمان اجاره و نوع خودرو متغیر می باشد (5 تا 15 درصد قیمت خودرو)

 

4- گواهی اشتغال به کار و چک کارمندی برای کارمندان

 

5- ویزا یا پاسپورت برای مسافرین خارجی

 

6- تحویل کارت و پارک خودروی شخصی مشتری در شرکت در طول مدت اجاره

 

7- سایر موارد که توسط مشاورین شرکت اعتبارسنجی می شود.

تاریخچه اجاره خودرو

اجاره خودرو به زمان های گذشته بر میگردد.اما قبلتر از آن نیز مردم اسب و ارابه و درشکه را که به عنوان وسایل نقلیه محسوب میشوند کرایه میدادند.اولین شرکت اجاره خودرو در سال 1912 در آلمان و با 3 خودرو به طور رسمی آغاز به فعالیت کرد.جو ساندرز از اوهاما در سال 1916 با یک خودرو فورد T که به صورت قرضی خریده بود نیز در نبراسکای ایالات متحده شروع به فعالیت کرد و در سال بعد تعدادخودروهای او به 18 دستگاه فورد TS رسید که به ازای هر مایل 10 سنت کرایه دریافت میکرد.سال بعد رقیب وی والتر جیکوبز در واشنگتن با 12 خودرو فورد شروع به فعالیت کرد تا این دو نفر آغازگر سیستم اجاره خودرو در امریکا شوند.در سال 1920 گادفری در بریتانیا آغاز به کار کرد که شرکت او در دهه 80 میلادی توسط EUROPECAR خریداری شد.در زمان جنگ جهانی دوم بازار اجاره خودرو به شدت داغ شد وبسیاری از شرکت ها همچون EUROPECAR در آن زمان تاسیس شدند.

 

نحوه فعالیت

 

معمولا شرکت های اجاره خودرو در سرتا سر دنیا خودرو های خود را نه به صورت نقد بله با شرایط خاص از کمپانی ها خریداری میکنند.البته بعضی شرکتها هم با با کمپانیهای تولید خودرو فعالیت مشترک داشته و به نوعی شریک محسوب مشوند.به این معنی که خودرو سازان خودرو های خود رادر اختیار این شرکتها قرار میدهند واین شرکتها با کرایه آنها و سودی که به دست ما آید هم خودروسازان و هم خود را ذینفع میکنند.نوعی دیگر هم وجود دارد که افراد عادی خودروهای خود را در اختیار این شرکتها میگذارند و با دریافت مبلغی به عنوان اجاره با شرکتهای کرایه ماشین شریک میشوند.نحوه شماره گذاری خودروهای اجاره ای در هر کشوری متفاوت است اما در بعضی کشورها خودروهای اجاره ای با پلاک های خاص عرضه میشود و مشخص است که این خودرو به صورت اجاره به فرد سپرده شده است.شرکتهای بزرگ کرایه ماشین در کشورهای امریکا و انگلستان معمولا در بورس سهام دارند و به صورت عمومی سهامشان عرضه میشود.

انواع اجاره خودرو

اجاره خودرو بدون راننده تنها یکی از بخش هایی است که شرکت های کرایه اتومبیل به مشتریان خود عرضه می کنند و شرایط آن هم نسبت به بخش های دیگر، خب طبیعتا سخت تر و پیچیده تر است.

اجاره خودرو با راننده هم یکی از رایج ترین بخش های ارائه شده در بین خدمات این شرکت هاست. در این نوع خدمات هیچ مدرکی برای ضمانت ماشین از سوی مشتری دریافت نمی شود و خودرو بطور کامل به راننده آن سپرده می شود. استفاده از خدمات اجاره خودرو با راننده معمولا برای افرادی است که نیاز به سرویس های تشریفاتی تر و لوکس تر دارند. همچنین برای کسانی که می خواند به فرودگاه امام بروند یا میهمانی ویژه دارند که از فرودگاه می آید، ترانسفر تشریفاتی با اجاره خودرو با راننده را استفاده می کنند.

رانندگان بکار گرفته شده در بخش با راننده مسلط به تشریفات و چند زبان خارجی هستند؛ همچنین درا بودن ظاهری آراسته و منظم هم از ویژگی های آن هاست.

چند نکته در مورد اجاره خودرو بدون راننده

نوع تیپ بندی ماشین های اجاره ای: شامل خودرو های شاسی بلند و سواری و کروک و کوپه و سواری ون می باشد. قیمت خودرو های اجاره ای: شما می توانید نسبت به بودجه در نظر گرفته شده برای اجاره خودرو و تعداد روزهای مورد نیاز و مقایسه لیست قیمت خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنید. نیاز شما از رنت ماشین : ممکن است شما برای یک قرار ملاقات کاری خود نیازمند یک خودروی تشریفاتی باشید و یا برای مسافرت درون شهری و یا برون شهری و تور های مسافرتی داخلی نیازمند یک خودروی شاسی بلند قدرتمند و یا یک خودروی سواری خانوادگی باشید که آسایش و راحتی شما را تامین کند. و یا در مواردی که شما برای امور داخل شهر نیازمند یک خودرو بدون راننده و یا خودرو اجاره ای با راننده باشید که از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنید ، شما می توانید یک خودروی کم مصرف و با قیمت مناسب مثل اجاره ماشین پژو کرایه کنید. خودرو ها با توجه به نیازی که شما دارید تنوع مختلفی دارند که می توانند نیاز شما را بر طرف کنند.

مدارک لازم برای اجاره خودرو بدون راننده:

 

کارت شناسایی معتبر ( ملی (

گواهینامه .

برای خودرو های گران قیمت وجه نقد و برای خودرو های ارزانتر چک.

امضاء قرارداد.

 

•شرایط لازم برای اجاره خودرو:

تعیین تعداد روزهای اجاره در قرارداد.

تعیین حداکثر کیلومتر طی شده توسط خودرو در هر روز.

سپردن درصدی از ارزش نقدی خودرو  به عنوان ودیعه به موجر ( اجاره دهنده) تا زمان استعلام خلافی.

بایدهای اجاره خودرو:

 

 

 

بازرسی وضعیت بدنه و داخل خودرو در هنگام تحویل گرفتن.

در  خصوص بیمه بدنه خودرو حتما از موجر سئوال شود.

کارت خودرو و بیمه ثالث تحویل گرفته شود.

قید این موضوع که ایرادهای فنی خودرو که بدلیل استفاده عادی از آن حادث می شود، به عهده مستاجر نیست.

درج ساعت و روز تحویل برای استعلام خلافی.

حتی الامکان، عمر خودرو مورد اجاره کمتر از 2 سال باشد تا مشمول گارانتیهای کارخانه تولید کننده باشد.

حتی الامکان نباید خودرو را برای شخص دیگری اجاره کرد، مسئولیت پذیری و نگرانیهای شخصی که قرارداد را امضاء و تضامین را ارائه می کند، با شخصی که اطلاع و مسئولیتی در قبال آنها ندارد، تفاوت زیادی خواهد داشت.

اجاره خودرو و دیدگاه مردم

اجاره خودرو در دیدگاه عموم دارای مشکلاتی است که در واقع اغلب این ها بیشتر از ندانستن شرایط کرایه خودرو حاصل می شود تا واقعیت سخت بودن اجاره ماشین . نگرانی های مردم عبارت اند از : شرایط اجاره خودرو از بابت ضامئن و .. احتمال تصادف و یا ایجاد خسارت ماشین کرایه ای , هزینه های بالای کرایه ماشین و از این قبیل تفکرات که موجبات این که مردم از فکر اجاره خودرو بیرون بیایند را فراهم می سازد . در واقع این موارد وجود دارند و هم اینکه خیلی از این موارد دارای مسئولیت سنگین می باشد که شاید از عهده ی هرکسی برنیاید که به راحتی ماشین لوکس را کرایه کند چه از بابت اجاره ماشین عروس چه از بابت اجاره خودرو برای مسافرت و … . البته باید توجه داشت که کرایه برخی از ماشین ها به نسبت پایین تر بوده و هم اینکه هر چقدر تعداد روز بیشتری اتومبیل را کرایه کنند قیمت آن هم دارای تخفیف بیشتری می شود که این خود نیز می تواند امتیاز مثبتی قلمداد شود . پس همانطور که اشاره شد اجاره خودرو دارای مزیت هایی می باشد که مردم را راغب به کرایه ماشین می کند ولی نمیتوان کتمان کرد که در کنار این ویژگی ها , نگرانی هایی نیز وجود دارد که شخص اجاره کننده ماشین را مردد می کند که با توجه به نیاز و تحقیقات راجب این فن می توان تصمیم درست را اتخاذ کرد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ